Met mijn reisliefde vlieg ik de hele wereld over, maar die wereld wordt daar zelf eigenlijk niet zo blij van. Ik berekende de CO2-impact van een vliegreis voor een citytrip en onderzocht het verschil in reistijd en prijs. Onze conclusie? Wij nemen volgende week de trein naar Londen!
Zo vervuilend is het vliegtuig
Voor mensen die zo verliefd zijn op de wereld als wij, dragen wij een behoorlijk steentje bij aan de klimaatverandering met ons vlieggedrag. Om onze diverse planeet te zien, andere culturen te ontdekken en prachtige natuur te verkennen, stappen wij niet een, maar zelfs meerdere keren per jaar in het vliegtuig. Maar stiekem heeft onze planeet daar zwaar onder te leiden.
Wist jij dat vliegen een van de grootste vervuilers is? Als jij twee of meer keer per jaar vliegt, heeft jouw vlieggedrag waarschijnlijk van al jouw gebruik het meest impact op de planeet. We geven een rekenvoorbeeldje. Stel dat je de CO2-uitstoot voor jouw vliegreis wil compenseren en je vliegt 6,5 uur. Dan heb je maar liefst 143 bomen nodig voor een vliegreis. Met de auto 6,5 uur reizen kost nog ‘maar’ 17 bomen en met de trein 8.
Dit soort rekensommen en meer inzichten lees je ook in het boek De Verborgen Impact van Babette Porcelijn. Deze duurzaamheidsbijbel is een geweldige bron om meer te leren over duurzaamheid (en onze bron voor het rekenvoorbeeld hierboven). Op deze handige online tool bij het boek kun je uitrekenen hoeveel aardes er nodig zouden zijn, als iedereen zou leven zoals jij.
Tip: doe deze Verborgen Impact-test eens een keer inclusief en exclusief jouw vliegreizen. Dat is schrikken, he?
Er zijn duurzamere alternatieven voor vliegen
Een betere optie voor onze planeet? Neem de auto of zelfs de trein. Next level: ga op fietsvakantie.
Maak jij een citytrip naar een stad op maar een paar uur rijden of treinen van jouw hometown? Sla het vliegtuig over. Overweeg je tijdens een grote reis een binnenlandse vlucht te nemen naar jouw volgende bestemming? Verdiep je dan eens goed in de alternatieven van een (nacht)bus of de lokale trein. Doe dan nog eens de impacttest en je zult zien hoe drastisch jouw impact daalt!
Voor verre reizen zijn de auto en trein vaak minder goede opties, maar neem ze ook dan in overweging. Zo kan je een wereldreis op een lager tempo afleggen door met jouw eigen campervan vanuit huis de wereld over te trekken. Guilty, dit is een van onze grote reisdromen. Het instagramaccount @alldayeverydaisy is een van onze grote inspiratiebronnen op dat gebied. Zij en haar vriend maken een enorme wereldreis zonder het vliegtuig te nemen.
Tip: wist je dat er werkgevers zijn die jou een extra vrije dag geven, als je met de trein op reis gaat? Zo compenseren ze jou voor die extra reistijd!
En moet jouw reis eigenlijk wel zo ver zijn? Wij zijn ook dol op korte of lange tripjes in eigen land of op trein- en autoafstand in Europa! Een fietsvakantie is ook een geweldige optie. Jouw reis is dan niet alleen het overbruggen van de stand tussen twee bestemmingen blijft, maar de reis is de bestemming zelf.
Maar eerlijk is eerlijk: wij reizen graag, vaak en naar verre bestemmingen. Het is onze grote zonde op het gebied van duurzaamheid. Ook al eet ik tegenwoordig vegetarisch, kopen we zo min mogelijk spullen, composteren we onze etensresten, etc. etc. Onze grootste impact op deze planeet zit in ons vlieggedrag.
Vergelijk de impact van jouw vliegreis, autorit of treinreis
Wij wilden deze maand een lang weekend naar Londen. Die reis is vanaf onze hometown Rotterdam goedkoop en snel te maken met het vliegtuig. Hoe makkelijk was het voor ons om snel een vliegticket te boeken. Maar deze keer wilden wij toch stilstaan bij de impact van ons vlieggedrag. Wij vliegen al zo ontzettend veel naar alle uithoeken op de wereld. Kunnen we dat voor dit soort kleine afstanden niet anders doen?
Op ecopassenger.org berekenden wij de impact van onze vliegreis en vergeleken we dat met een reis per trein. Dit waren de resultaten:
Ruim 115 kg CO2 voor vliegen ten opzichte van 11,4 kg CO2 voor de trein? Dat is echt een enorm verschil. Bedenk je vooral dat een grote boom ongeveer 7 kg CO2 per jaar kan opnemen (al verschillen de berekeningen tussen de 2 en 20 kg CO2-opnamen, zo leerde ik van De Verborgen Impact). Het verschilt dus maar liefst 15 bomen.
Voor de reistijd hoefden we ook niet het vliegtuig te nemen. We kunnen in onze hometown Rotterdam direct na werk om 17.10u op de trein stappen en komen dan na een overstap in Brussel om 21.33u aan in Londen. Dat is nog geen 5,5 uur! De terugreis is met een rechtstreekse trein zelfs sneller en kost ons maar iets meer dan 3 uur.
De treinreis is uiteindelijk niet minder snel of zelfs sneller dan vliegen. Voor een vliegreis moet je niet alleen aan de tijd in de lucht denken, maar ook dat voor het reizen naar het vliegveld buiten de stad, inchecken, wachttijd en boarden.
En de prijs? Wij betaalden uiteindelijk 198 euro precies met zijn tweeen voor onze treintickets. Ja, dat is duurder dan vliegtickets. Toch is het verschil niet heel veel, zeker als je het vervoer van en naar het vliegveld nog meerekent.
Kortom: met de trein naar Londen!
Voor die 198 euro reizen wij daarom volgende week onze oranje backpack naar Londen. En volgende maand? Dan gaan we weer naar onze favoriete citytripbestemming Parijs. Met de trein natuurlijk.