Review: Weg ermee – Dennis Storm

Wie graag eens een boek zou lezen over minimalisme, zal zien dat de keuze enorm is. Ook Dennis Storm – voorheen bekend als tv-presentator – schreef een boek over zijn kijk op minimalisme. Ik las Weg ermee in één ruk uit en vertel je graag waarom ik je zou aanraden hetzelfde te doen.

In Weg ermee brengt Storm in iets meer dan 100 pagina’s een ode aan het minimalisme. Storm vertelt in de eerste twee pagina’s hoe zijn eerste versie van het boek een vuistdik werk was geworden en dat hij het vervolgens heeft gereduceerd tot iets meer dan 100 pagina’s. Alles terugbrengen tot de essentie? Minimalisme ten top dus. En dat werkt. Alleen al om dit heerlijk beperkte aantal pagina’s is Weg ermee verfrissend en een aanrader.

Storm vertelt dat hij voor zijn reisprogramma’s jarenlang op reis was. Hij leefde uit een koffer en sliep in hotelkamers. Hij leerde hoe hij comfortabel kon leven met een minimale hoeveelheid spullen en kreeg een grote waardering voor de rust van een luxueus en minimalistisch ingerichte hotelkamers. Storm besloot ook thuis te willen leven alsof hij op reis was. Dat is volgens hem de kunst van het minimalisme, zo is ook op de achterkant van het boek te lezen.

Later ging Storm nog een stap verder en besloot hij kleiner te gaan wonen. Hij wilde minder woonlasten hebben om de vrijheid te hebben zijn leven anders in te kunnen delen. Zijn werkweek zou voortaan niet meer zijn agenda bepalen. Hij besloot in zijn agenda eerst de momenten voor vrienden, familie, rust en sport in te plannen. Want dat was toch juist waar het hem om ging? De rest van de tijd mocht worden gebruikt voor werk, ook als dat veel minder werkuren en dus geld zou opleveren.

Het boek is geen chronologische vertelling van de ervaringen van Dennis Storm op het pad van minimalisme. Storm vertelt in korte hoofdstukjes, stellige bewoordingen en makkelijke schrijfstijl zijn visie op minimalisme en onze consumptiemaatschappij. Zijn visie is misschien niet nieuw of verrassend, maar de uitwerking is dat soms wel. Zijn insteek van een luxueus en minimalistisch ingerichte hotelkamer is een nieuwe manier om het motto ‘kwaliteit boven kwaliteit’ beeldend te maken.

Ook weet Storm een aantal – voor mij – nog niet platgetrapte inzichten aan te stippen. Zo berekent Storm aan de hand van een m2-prijs van een woning hoeveel geld het opslaan van al die overbodige spullen kost. Een collega was op zoek naar een huis in Utrecht en had op haar wensenlijstje een rommelkamer staan. Hij berekent dat zij daarmee kennelijk bereid was 40.000 euro te besteden aan een extra kamer voor overbodige spullen. Een interessante berekening om ook zelf eens te maken als je op zoek bent naar een nieuw thuis.

Vooral provocerend en interessant is ook de stelling van Storm dat je huis niet gezellig moet zijn. Een kroeg of café moet gezellig zijn, maar je huis is in de eerste plaats een plek om tot rust te komen. Er hoeven geen accessoires of hippe meubelen te staan. Een huis hoeft slechts sfeervol te zijn, maar daarvoor heb je volgens Storm niet meer dan goed sfeerlicht nodig.

Wie bezig is met minimalisme en hier al veel (boeken of blogs) over heeft gelezen zal niet bijzonder verrast worden door het boek van Storm. Je weet inmiddels al wel dat minimalisme niet (alleen) een interieurstroming is en dat het draait om alles terugbrengen tot de essentie. Toch is het ook dan fijn om het boekje van Storm te lezen. Juist vanwege het beperkt aantal pagina’s, de korte hoofdstukken, de stellige bewoordingen en makkelijke schrijfstijl, lees je het boek in no time uit. Je leest daardoor in een avondje terug waarom jezelf ooit bent begonnen te ontspullen en hoe minimalisme ervoor zorgt dat je stil blijft  staan bij waar het voor jou werkelijk om draait.

Weg ermee – Dennis Storm – € 14,99 (paperback) of € 11,99 (e-book) – 112 pagina’s

Bewaar deze blog op Pinterest om later te herlezen: