De 10 lessen die ik van Marie Kondo leerde

Tidy Minds | Ontspullen | Minimalisme

Ik schreef al eerder dat het boek Opgeruimd! van de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo voor mij echt een eyeopener was. Ik begreep door het boek waarom ik zo’n sterke behoefte aan ontspullen had, herkende veel van Kondo’s tips and tricks in hoe ik mijn opruimproject zelf aanpakte én leerde mooie lessen over mijn relatie met spullen. Mijn belangrijkste lessen?

1. Focus op wat je blij maakt

Waar een opruimproject meestal gaat over welke spullen overbodig zijn en weg kunnen (zo ging dat ook bij mij), leert Marie Kondo je om je te richten op wat je wel wilt houden. Van welke items word je blij? Wat voegt wat toe voor jou? Je kiest er simpelweg voor om die geliefde en belangrijke bezittingen te houden, zodat je een thuis vol fijne spullen overhoudt. Een veel positievere benadering dan het wegdoen van rommel!

2. Easy things first

Het boek van Marie Kondo schrijft een strikte volgorde voor om door je huis heen te gaan. Kleding, boeken, papieren, komono (allerhande) en dan pas de emotionele items, ofwel: easy things first! Emotionele items zijn vaak de moeilijkste om te sorteren. Je oude vakantiealbums, kinderfoto’s en souvenirs wegdoen? Je weet waarschijnlijk niet eens waar je moet beginnen. Hoe anders is dat als je met je kleding begint! Die jurk die niet meer past? Die sokken met gaten? Die broek die je nooit meer draagt? Het is niet moeilijk om daarvan afstand te doen. Marie Kondo laat je daarom met de makkelijkste items beginnen, zodat je gewend bent aan het ontspullen en loslaten op het moment dat je bij je moeilijkste bezittingen aankomt.

3. Opbergen is niet hetzelfde als opruimen

Opruimen betekent voor veel mensen het praktisch en netjes opbergen van hun bezittingen. Fout! Marie Kondo verbiedt haar lezers zelfs om met opruimen te beginnen, voordat ze eerst grondig door al hun spullen zijn gegaan. Opruimen houdt in dat je selecteert wat je wilt houden en al het andere weg doet. Pas dáárna – en dus ook niet tijdens het selectieproces – ga je de items die je houdt, op een handige manier opbergen.

4. Werk per categorie en niet per kamer

Het voelt logisch om per kamer op te ruimen, maar daardoor zal je nooit een goed overzicht krijgen van wat je nu precies hebt. De KonMarie-methode schrijft daarom voor dat je per categorie (dus kleding, boeken, papieren, allerhande en emotionele items) alle spullen verzamelt en bij elkaar legt. Pas dan heb je een goed overzicht van wat je hebt en kan je een goede selectie maken. Grote kans dat je dan ook pas dubbele items tegenkomt. Of spullen waarvan je niet eens meer wist dat je ze had. De Japanse opruimcoach adviseert om – uiteraard pas na het selectieproces – spullen ook per categorie weer op te bergen voor een goed overzicht.

5. Je kast is ook een onderdeel van je thuis

Dit was voor mij een eyeopener. Aan het einde van het boek vertelt Marie Kondo over een klant die haar huis volledig volgens de KonMarie-methode aan kant had, maar toch nog onrust in haar huis voelde. Haar rommelige kastinhoud bleek de oorzaak te zijn. Rommel en gebrek aan overzicht in een kast kunnen net zo goed onrust veroorzaken als rommel buiten je kast, zo schrijft de opruimcoach. Ook de inhoud van je kast is een onderdeel van je huis, dus verdient het even goed jouw liefde en aandacht. Mijn les? Een van de inbouwkasten in mijn huis gebruik ik als kledingkast, maar ervaar ik als wat smoezelig en onprettig. Toen ik erover nadacht waarom dat ik dat zo voelde, werd mij al snel duidelijk dat dit kwam door de los bladderende verf aan de binnenkant van de deur. Die kast verdiende dus duidelijk een likje verf en liefde om volwaardig te worden opgenomen in mijn thuis!

6. Haal alles, maar dan ook alles uit je kasten

Als je per categorie opruimt, is het van belang dat je ook alles uit die categorie te voorschijn haalt. Uit de kasten dus! Het is geen optie om dingen te laten liggen, wanneer je weet dat je ze in ieder geval wil houden. Het is van belang om alles stuk voor stuk aan te raken, omdat je dan pas echt voelt of het je blij maakt. Ook zul je op die manier pas echt een goed overzicht hebben van wat je nu eigenlijk bezit. Alleen al de aanblik van die enorme stapel kleding zal je waarschijnlijk doen inzien dat je te veel hebt en je motiveren om aan de slag te gaan.

7. Sta stil bij de reden waarom je iets hebt

Tijdens het opruimproces zal je niet alleen je spullen opruimen, maar vooral veel inzichten over jezelf opdoen. Om ook na je project opgeruimd te blijven wonen, is het belangrijk om stil te staan bij de reden waarom je iets hebt. Is dat schuldgevoel? Vind je dat je die hobby weer moet oppakken? Of wil je de gever van een cadeau niet beledigen? Het zijn allemaal geen goede redenen om spullen in je huis te bewaren, maar in de praktijk doen we het wel. Sta daarom stil bij de reden waarom je iets hebt gehouden dat je eigenlijk niet blij maakt, en neem de tijd om die emotie los te laten.

8. Geef alles een eigen plaats

Als Marie Kondo thuis komt, ruimt ze haar handtas uit en legt iedere item op een eigen plek. Om de volgende dag haar tas weer in te pakken. Dat gaat mij heel wat te ver, maar de reden begrijp ik goed. Zodra iets een eigen plek heeft en je het jezelf aanleert om het ook precies daar en niet ergens anders terug te leggen, word je huis niet snel meer rommelig. Geef dus ook de items die je gedurende de dag gebruikt – het boek dat je leest, sjaals en handschoenen, de afstandsbediening, je telefoon, je portemonnee of handtas – een vaste plek en leg het alleen daar neer.

9. Berg alles verticaal op

Voor rust en overzicht in je kasten adviseert Marie Kondo om alles verticaal op te bergen, zoals je met boeken doet. Je ziet dan precies wat je hebt en kan ook makkelijker iets pakken zonder de rest om te hoeven gooien, zoals wanneer je dat onderste shirtje van een stapel probeert te vissen. De Japanse opruimgoeroe ontwikkelde zelfs een eigen vouwtechniek waarmee je je kleding zo kan vouwen dat je het verticaal in je kledinglades kan opbergen. Zoek ze maar eens op via YouTube, en je zult voor werkelijk ieder kledingstuk een instructie zien. Gaat dat je te ver? Probeer het dan wel eens met bijvoorbeeld speelgoed en spelletjes.

10. Oefening baart kunst

Het is niet voor niets dat de KonMarie-methode begint bij de makkelijkste items. Je traint daarmee je opruimskills. Tegen de tijd dat je bij de emotionele items aankomt, weet je precies wat je blij maakt en wat niet. Ook die categorie zal je dan kunnen tackelen. En vervolgens zal je de ‘waar word ik blij van?’-vraag in de rest van je leven kunnen toepassen. Aan welke bezigheden besteed ik tijd, terwijl ik er niet blij van word? In welke vriendschappen blijf ik maar tijd, energie en emotie investeren, terwijl ik eigenlijk altijd tegen een afspraak met die vriend(in) opzie? Je spullen zullen een spiegel en leerschool zijn voor de rest van je leven!

Heb jij een boek van Marie Kondo gelezen? Welke lessen heeft het jou geleerd?

 

 

 

Op deze pagina staan affiliate links. Klik hier als je hierover meer wilt weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *