In 5 stappen naar mindful eten

Tidy Minds | Mindful eten | Minimalisme

Eet je meestal achter je laptop, voor je tv of met je telefoon in je hand? En heb je dan eigenlijk niet door wat je precies naar binnen schuift? Of ben je altijd druk aan het kletsen en socializen tijdens het eten? Maar heb je daardoor geen aandacht meer heeft voor al dat lekkers op het bord? Dan is mindful eten misschien wel wat voor jou!

Mindful eten komt simpelweg neer op bewust genieten.

Als je eet, ben je ook daadwerkelijk met je eten bezig. Je geniet volop, voelt of je genoeg hebt gegeten en bent je bewust van het lekkers dat je in je mond stopt. Dat is niet alleen een truc om te voorkomen dat je na al dat werk in de keuken in drie happen je eten naar binnen werkt, maar ook om gezonder te eten én zelfs af te vallen. Want als je je bewust bent van wat je eet, zal je minder snel te veel eten. Ook eet je in een meer ontspannen en dus lager tempo, waardoor je je niet zal overeten nog voor jouw maag de kans krijgt om een seintje te geven dat je genoeg hebt gehad.

1. Leg je telefoon weg

De eerste tip is een inkoppertje. Als je alleen maar bezig bent met je maaltijd, moet je natuurlijk al het andere wegdoen. Telefoon weg, tv uit, laptop dicht. Alleen jij en dat heerlijke bord!

2. Instapretty maaltijd

Maak je bord mooi op en kies voor eten in mooie kleuren. Ofwel: maak je maaltijd #instapretty. Niet om er mee te pronken op instagram – mag natuurlijk wel, maar leg daarna vooral je telefoon weer weg – maar om je maaltijd de aandacht te geven die het verdient. Eten doe je bovendien deels met je ogen, dus met een mooi opgemaakt bordje zal je eerder geneigd zijn ook aan het eetproces zelf wat meer aandacht te besteden.

3. Eet langzaam

Neem kleinere happen en kauw goed. Het voelt misschien wat geforceerd in het begin, maar het went vanzelf. Als je er moeite mee hebt, kan je jezelf voornemen om iedere hap een bepaald aantal keer te kauwen of tussen iedere hap je bestek neer te leggen. Take your time!

4. Eet met een handicap

Als je eet met een handicap, zal je eettempo vanzelf vertragen. Ruil je lepen bijvoorbeeld eens in voor een vork en je zult meer tijd nodig hebben om je bord rijst te eten. Next level? Ga voor eetstokjes! Het is ook een uitdaging om van hand te wisselen. Ik eet eigenlijk altijd met rechts, dus als ik van hand wissel, gaat dat opeens een stuk lastiger. Ik kan veel minder varen op mijn automatische piloot. Mijn focus verschuift dan dus vanzelf meer naar het eten.

5. Kies voor lastiger eten

Ben jij zo iemand die na één snelle hap van zijn cracker al met 10 verschillende stukken in zijn handen zit? Dan ga jij mindful eten oefenen met crackers! Neem langzaam, voorzichtig en bewust een hap, zodat je cracker deze keer heel blijft. Knapperig eten is sowieso een goede manier om je eettempo te vertragen, omdat je ook meer moet kauwen. Win-win! Een andere optie voor lastiger eten, is eten dat je tijdens het eten nog klaar moet maken, zoals Vietnamese springrolls. Na iedere springroll week jij weer een nieuw rijstvel in een schaal lauwwarm water op tafel en vul je dat met lekkers. Dat is niet alleen erg leuk, maar maakt ook dat je veel bewuster met je eten bezig bent én meer geniet.

Als je mindful eet, ben je dus compleet gefocust op je eten. Je doet verder niets anders. Je kauwt goed, je proeft alle smaken en voelt alle texturen in je mond. Dat is heel lastig voor iets wat je vaak op je automatische piloot doet. Maar zoals met alle oude gewoontes, is ook die af te leren. En een nieuwe weer aan te leren!

Wat is jouw ideale tip om meer mindful te eten?