Bewust genieten: van multitasken naar singletasken

Tidy Minds | Bewust genieten | Singletasken | Minimalisme

Terwijl ik mijn avondeten kookte, draaide ik ook alvast mijn lunchsalade voor morgen in elkaar. Ondertussen belde ik met een vriendin over haar belangrijke werkpresentatie van die middag, waste ik alvast de gebruikte snijplanken af en zette ik het afwasmiddel en olijfolie op het boodschappenlijstje op mijn telefoon. Ja, ik was echt een kampioen multitasken!

Ik was uitsluitend bezig met het doel van de activiteit: eten op tafel krijgen, opruimen, eten voor morgen voorbereiden en dat allemaal zo snel mogelijk, want dan kan ik daarna nog even ontspannen met een goed boek, een wandelingetje of mijn favoriete Netflixserie. Ik voerde daardoor de meeste handelingen uit met haast, zonder aandacht en op de automatische piloot. Zonde, want koken en bakken is mijn hobby. Ik kan echt genieten van het aanrommelen in de keuken, het uitproberen van nieuwe recepten en het vullen van mijn huis met de geur van een versgebakken cake. Maar in de alledaagse haast vergat ik dit vaak. Ik liet me leiden door stress, drukte, plannen en to do-lijstjes.

Geniet jij wel bewust van iedere hap van je eten? Kan jij met je volle aandacht een paprika snijden of je muffinvormen met beslag vullen? En nog belangrijker:

Hoe zet je die automatische piloot weer uit? Hoe kan je je minder laten afleiden door je telefoon en andere prikkels? Ofwel: hoe kan je bewust genieten?

Om bewust en vol te kunnen genieten van het nu moet je je focus verschuiven van to do naar to be. Houd je niet bezig met het doel van je handelingen, maar richt je volle aandacht op wat je op dat moment doet en ervaart. Op die manier zal je meer genieten van het nu en van de kleine dingen die daarbij horen. Je leert je beter te focussen. Je geeft je hoofd en lijf wat rust, waardoor je minder stress zult ervaren en beter kan slapen.

Dat klinkt heel simpel en dat kan het ook zijn. Deze tips en oefeningen helpen je om vaker stil te staan en meer in het moment te zijn.

1. Singletasken

Ik noemde mezelf vroeger een kampioen multitasken. Multitasken wordt vaak als een typisch talent van vrouwen en dus als iets positiefs gezien. Je gaat efficiënt om met je tijd, waardoor je meer van die tijd voor jezelf en ontspanning overhoudt. Multitasken is helaas ook de perfecte manier om niet te genieten. Je bent slechts bezig met het doel van je handelingen en niet met het moment zelf. Je creëert misschien tijd om daarna te ontspannen, maar waarom zou je van de handelingen zelf niet al een rustpunt maken?

Ga singletasken! Doe een ding tegelijk en doe dat met je volle aandacht. Snijd die paprika in reepjes zonder ondertussen de dag met iemand door te nemen. En als je vervolgens met een vriendin belt, check dan niet ondertussen whatsapp of facebook en laat ook die afwas even staan. Luister écht naar haar.

2. Niks doen

Zijn er wel eens momenten dat je echt niks doet? Dat je gewoon zit en voor je uitkijkt?

Waarschijnlijk niet. We zijn constant bezig. En als we dan eindelijk op de bank zitten om te ontspannen, doen we dat door op internet, instagram en pinterest te surfen, onze favoriete serie te kijken of met iemand (aan de telefoon) te kletsen. Kortom: met allerlei externe prikkels.

Je komt pas echt goed tot rust, als je rustig zit te niksen en zonder externe prikkels ontspant. Ga daarom eens comfortabel zitten en focus je op je ademhaling en je gedachten. Neem echt even een moment om alleen maar met jezelf op dat moment bezig te zijn.

3. Lees een boek

Zeg ik net dat je even moet gaan niksen en raad ik je nu toch een boek aan? Ja! Lezen is het meest ontspannende dat er is. Als je het moeilijk vindt om écht niks te doen, dan zorgt een boek ervoor dat je in ieder geval maar een ding tegelijk doet. Je handen moeten het boek vasthouden en kunnen dus niet ondertussen de was doen. Je ogen moeten zich richten op de woorden en kunnen dus niet ondertussen whatsapp lezen of instagramfoto’s bekijken. Door te lezen leer je om je te focussen en concentreren. Zet niet ondertussen muziek op of de tv aan, maar richt je helemaal op je boek.

4. Buiten zijn en wandelen

Ga de natuur in. Ga lekker in de tuin aan de slag of neem in de zomer je salade mee naar het park. Er is maar weinig wat een mens zo kan helpen ontspannen als echt buiten zijn, aldus Psychologie Magazine. In de natuur is het hersengebied van de gerichte aandacht minder actief en komt dit – in het dagelijks leven juist zo geprikkelde – gebied even tot rust.

Het ruisen van de wind, van de golven en van de bomen… Het helpt ons om te ontspannen en even stil te staan in het nu.

Om deze reden wandel ik zelf graag. Weer of geen weer, ik wandel iedere dag naar en van mijn werk. Soms in een dikke winterjas, soms met een paraplu, maar ik ben lekker even buiten en kom heerlijk tot rust. Althans, zo lang ik niet bezig ben met het verplaatsen van A naar B, maar op een ontspannen tempo wandel en mezelf daar de rust en tijd voor geef. Kan je niet de neiging onderdrukken om in marstempo naar je eindbestemming te hollen? Maak dan eens een boswandeling en loop van niets naar nergens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *